Networked Optimization - Sebastian Schmieg

Networked Optimization is een serie van drie gecrowdsourcete versies van populaire zelfhulpboeken: How to Win Friends & Influence People, The 5 Love Languages en The 7 Habits of Highly Effective People. Elk boek wordt full-text in witte druk op een witte achtergrond uitgegeven. De enige zinnen die zichtbaar blijven zijn de zogenaamde populaire highlights – de passages die door de meeste Kindle-gebruikers zijn onderstreept – samen met het aantal keren dat het onderstreept werd.

Elke keer dat een passage op een Kindle is onderstreept wordt deze automatisch opgeslagen in de datacenters van Amazon. Schmieg ontdekte dat zelfhulpboeken opvallend veel van de meest populaire hoogtepunten bevatten. Dit onthult een proces van algoritmische optimalisatie: van lezers en auteurs tot Amazon zelf. Door de micro-arbeid van zijn klanten te oogsten, wordt het lezen een dataverzamelingsproces. De ‘geoptimaliseerde’ boeken zijn online beschikbaar om on demand te printen.

Networked Optimization is een samenwerking met Silvio Lorusso en Amazon Kindle-gebruikers

Voor The Glass Room ontwierp Sebastian Schmieg ook ‘Decisive Mirror’

Lees meer over Sebastian Schmieg 

terug naar the glass room