Lieke in gesprek met Burgemeester Sybrand Buma
Ze is de voorleeskampioen van Leeuwarden. En na het gesprek met burgemeester Sybrand Buma is het zeker: ze gooit ongetwijfeld ook hoge ogen als de nieuwe meesterinterviewer van de stad - mocht die wedstrijd er ooit van komen. Lieke Voogt is de naam. Tien jaar oud en gek op boeken. En op zingen en acteren, maar die doen voor dit verhaal niet ter zake. Want Lieke mocht onze burgemeester interviewen. Het werd een voor beiden onvergetelijke ervaring.
een dag zoals pinkeltje zijn, dat zou ik best een keertje willen
Voorleeskampioen dus. Lieke bleef de concurrentie dit jaar voor dankzij een rimpelloze monoloog uit Trick or Treat van Chinouk Thijssen. Een griezelig boek dat precies in het straatje van Lieke past. Ze verslindt het genre, al moet het niet té spannend worden. ‘Want dan kan ik er niet van slapen.’
Van spanning is in aanloop naar het interview met Leeuwardens eerste burger niets te merken. Ook niet tijdens het gesprek trouwens. Lieke heeft zich uitstekend voorbereid. Het zijn sterke, inhoudelijke vragen die vanaf het papier op Sybrand Buma worden afgevuurd. Hij is het natuurlijk gewend, de interviews van de journalisten; doorwrochte nieuwsjagers, op zoek naar primeurtjes die dan maar zelden komen.
In het onderonsje met Lieke is Buma daarentegen zeer openhartig en volledig op z’n gemak. Ook bij hem geen spoor van zenuwen. Alsof de twee elkaar al jaren kennen. Intussen vliegen de scoops over de tafel. Ooit geweten dat Joe Speedboot zijn favoriete boek is? En dat de burgemeester voor een dag, mocht het kunnen, in de huid van Pinkeltje zou willen kruipen? Een bloemlezing van een openhartig gesprek…
Waar gaat u dit jaar op vakantie naartoe en welke boeken neemt u dan mee?
‘Wij gaan naar Frankrijk, met een tussenstop bij vrienden in Duitsland. En natuurlijk gaat er een hele stapel boeken mee. Mijn vrouw en ik overleggen altijd welke boeken we allebei willen lezen, zodat we niet dubbel hoeven te sjouwen. Een van de mooiste boeken die ik recent heb gelezen is Onder de Paramariboom.’
Wat doet u het liefst op vakantie? Bent u heel actief of gaat u lekker luieren?
‘Ik ben behoorlijk actief. In Frankrijk huur ik meestal een racefiets en dan maak ik flinke tochten. Maar daarna is het natuurlijk heerlijk om met een goed boek in de zon te zitten.’
Dat begrijp ik! En wat is uw favoriete kinderboek?
‘Dat is zonder twijfel "Wij gaan op berenjacht." Ik heb het vaak aan mijn kinderen voorgelezen. Er zit een prachtige boodschap in: We kunnen niet bovenover, we kunnen niet onderdoor, nee, we moeten er dwars doorheen. Dat is eigenlijk een levensles voor kinderen én volwassenen.’
Vindt u het belangrijk dat kinderen lezen?
‘Jazeker! Lezen ontwikkelt je fantasie en helpt je om beter na te denken. Je wordt er echt slimmer van. Bovendien is lezen ontspannend. Het is een van de mooiste cadeaus die je jezelf kunt geven.’
Als u één dag een boekfiguur zou mogen zijn, wie zou dat dan zijn?
‘Dat vind ik een goeie vraag. Maar ik hoef er niet lang over na te denken. Pinkeltje! Die boeken heb ik als kind verslonden. Vooral Pinkeltje in Madurodam vond ik geweldig.’
Heeft u een favoriet Friestalig boek?
‘Rimen en Teltsjes van de gebroeders Halbertsma. Dat boek brengt je helemaal terug naar het Friesland van twee eeuwen geleden.'
Maar welk boek zou wat u betreft op ieder nachtkastje in Leeuwarden moeten liggen?
'Joe Speedboot. Van Tommy Wieringa. Dat boek heb ik ademloos gelezen. Het is een verhaal dat je helemaal meesleept.’
Dat klinkt goed. Heeft u een goede tip om volwassenen en kinderen meer aan het lezen te krijgen?
'Voorlezen is de sleutel. Mijn ouders lazen mij voor, wij hebben onze kinderen veel voorgelezen, en dat werkt. Boeken komen pas echt tot leven als iemand ze met plezier vertelt.’
Wat is uw favoriete plek in huis om te lezen?
‘Achter in huis, bij het raam, staan twee stoelen met veel licht en uitzicht op de tuin. Dat is mijn favoriete leesplek.’
Wat vindt u het leukste aan uw werk als burgemeester?
‘Dat ik iedere dag bijzondere mensen ontmoet en hun verhalen hoor. Zoals vandaag, met jou, Lieke. Dat geeft mij enorm veel energie.’
…En dan, na de enige stilte in het gesprek, zit het interview erop. Of toch niet: Lieke heeft nog een vraag. ‘Of u de koning en koningin wel eens heeft ontmoet?’ Sybrand Buma knikt. ‘En straks’, vervolgt hij, ‘gaat dat vermoedelijk nog vaker gebeuren.’ Zoals bekend wordt de vertrekkende burgemeester vanaf 1 juli vicepresident van de Raad van State.
Na het afscheid beseft Lieke dat ze vermoedelijk nog nooit zo dicht bij de koning en koningin is geweest: one handshake away. ‘Dat is cool, heel cool… En misschien’, mijmert ze, ‘was dit wel zijn laatste interview als de burgemeester van Leeuwarden.’ Het zou zo maar kunnen. In de lijst van leukste interviews, staat deze zonder meer in Buma’s top drie. Geen twijfel over mogelijk.