digitale geletterdheid

terug naar op school

Klaar voor een digitale toekomst  

Nepnieuws kunnen onderscheiden van echt nieuws. Bronnen op internet kunnen vinden voor het maken van een werkstuk. Een presentatie kunnen maken in PowerPoint. De digitale wereld biedt een scala aan mogelijkheden én uitdagingen. Leerlingen hier veilig, effectief, kritisch en bewust mee leren omgaan en hen voorbereiden op een digitale toekomst: dat is waar digitale geletterdheid om draait. 

digitale toekomst

Leergebied digitale geletterdheid

Samen met dbieb aan de slag

Hoe ontwikkel je als team van leerkrachten een gedragen visie op digitale geletterdheid in je school? En hoe vertaal je die visie naar de praktijk? Samen met het hele team gaan we een dagdeel aan de slag met visievorming rond digitale geletterdheid.

Visiespel digitale geletterdheid

Het vormen van een visie doen we met behulp van het Visiespel digitale geletterdheid van het SLO. De basis hiervoor is het curriculair spinnenweb. De draden van het spinnenweb verwijzen naar de negen onderdelen van het curriculum die elk een vraag over het (plannen van) onderwijs in digitale geletterdheid betreffen.

Na afloop van de bijeenkomst verzamelt de lees- mediaconsulent de gekozen stellingen. Deze worden, voorzien van tips en adviezen over de te nemen vervolgstappen, naar de school gestuurd. Hiermee is de basis voor de implementatie van digitale geletterdheid binnen het curriculum gemaakt: een gezamenlijk gedragen visie op digitale geletterdheid.

Duur
max 3,5 uur

Kosten
Voor teams tot 10 personen: € 160 excl BTW
Voor teams tot maximaal 20 personen: € 300 excl BTW
 

Digitale geletterdheid bestaat uit de volgende 21e eeuwse vaardigheden

  • Computational thinking

    Problemen oplossen met computertechnologie: Wat is een algoritme? Wat is debuggen? Kun je leerlingen van groep 4 laten zien wat een loop is? Kunnen ze er zelf eentje maken? 

  • ICT-basisvaardigheden 

    Kunnen omgaan met softwareprogramma's voor internetgebruik, beeldbewerking, samenwerking en betalingsverkeer: Hoe schrijf je een tekst in Word? Hoe bewerk je een foto in Photoshop? Kunnen leerlingen zelf...

  • Informatievaardigheden 

    Doelgericht en systematisch omgaan met (digitale) informatie: Hoe werkt Google precies? Welke zoektermen gebruik ik en waarom? Kunnen leerlingen aan de hand van digitale bronnen een werkstuk maken?   

  • Mediawijsheid 

    Optimaal gebruik kunnen maken van de mogelijkheden die media bieden: ​Is Wikipedia een betrouwbare bron of niet? Wat deel je online met je vrienden en de wereld? Wat is fake news en wat is echt? Ofwel;...