De digitalisering van de maatschappij én de overheid vraagt om digitale vaardigheden. Dat is niet voor iedereen even makkelijk. Daarom heeft dbieb sinds 1 juli 2019 een informatiepunt digitale overheid. Hier kunnen bezoekers tijdens alle openingstijden terecht met vragen over o.a. zorg, huurtoeslag, DigiD, het betalen van verkeersboetes in delen en nog veel meer. In dbieb wordt het informatiepunt uitgevoerd door vrijwilligers van het Buurtservicepunt. Zij bieden hulp bij het vinden van informatie op websites. Klanten worden daarvoor meegenomen naar een tweede balie waar meer rust en tijd geboden kan worden. Bij informatievragen handelt de medewerker dit direct af. Als er persoonlijk advies nodig is en als er ingelogd moet worden met persoonlijke codes vraagt de medewerker aan het Buurtservicepunt om contact op te nemen met de klant.
dbieb ontwikkelt samen met bestaande en nieuwe partners aanbod in de wijken Bilgaard en Heechterp-Schieringen. In de Trynwâlden zoekt dbieb een partner en een locatie voor een lokaal informatiepunt. In deze wijken en dorpen zijn veel vragen van bewoners. dbieb gaat met behulp van databestanden op postcode en gesprekken met focusgroepen nog preciezer bepalen in welke delen van wijken en dorpen deze dienstverlening nog relevanter te maken is.
Naast het buurtservicepunt zijn er ook andere partijen in dbieb Leeuwarden die advies geven aan klanten, zoals schulden, recht, werk en coaching. Deze spreekuren zijn zo gepland dat klanten met vragen die met elkaar samenhangen deze spreekuren achter elkaar kunnen bezoeken.
Meer info: ik heb een vraag