De nieuwe jongen

David Almond

23-1-2022 Tip van Marije

Weet je wat zo leuk is aan het lezen van een boek.. dat soms iemand iets vertelt over een boek en dan denk je.. die ga ik ook lezen! Dat gebeurde bij mij bij dit boek. En zo werkt het dus ook in de klas, als jij iets vertelt over een boek wat jij hebt gelezen dan worden anderen ook nieuwsgierig. Praat dus lekker veel over boeken!

Dit boek is best heel bijzonder en zou ik zeker inzetten in de klas. Want wat een prachtig interessant en uitdagend onderwerp! Er komt namelijk een nieuwe jongen in de klas. Alleen de titel maakt al dat je daar over kunt praten met elkaar.

Opdracht: waar denk je aan bij deze titel? Wat voor gevoelens horen hierbij? Wat vind jij ervan als er een nieuwe jongen in de klas komt? Hoe is dat voor die ander? Als je naar de voorkant van dit boek kijkt.. hoe denk je dan dat deze klas reageert op deze nieuwe jongen?

En wat valt je nog meer op als je deze voorkant bekijkt?

Deze nieuwe jongen is wel heel bijzonder. Hij is goed in voetbal, hij is slim, grappig en hij houdt heel veel van chips eten. Maar hij is niet helemaal normaal… maar ja, wat is normaal? In het boek staan vaak even van die ‘tussendoor-opmerkingen’ dat je je gaat afvragen wie nu eigenlijk normaal is. Wanneer vinden wij iemand vreemd?

Maar deze nieuwe jongen, George, is wel heel bijzonder. Hij is namelijk een robot. Hij loopt wat stijf en apart, maar verder is hij best aardig en zegt niet zoveel. Maar George krijgt nieuwe vrienden in de klas. Ze ontdekken steeds meer aparte dingen en vragen zich af wat er allemaal aan de hand is. George wordt namelijk goed in de gaten gehouden en alles wat hij doet wordt opgeschreven. Op een dag gaat hij met Daniel mee naar huis.. maar dat is nog niet zo makkelijk. Ook de moeder van Daniel vindt George bijzonder. Maar ja, ieder kind verdient natuurlijk die warme liefde van een moeder. Dus je gaat heel erg meeleven, ook met George.

Het is een spannend verhaal, je hebt eigenlijk geen idee waar het naartoe gaat en of het goed blijft gaan. Dat maakt dat je graag door wilt lezen!

Zodra de waarheid naar boven komt over wie en wat George is gaan de kinderen er alles aan doen om hem te redden. Want dat doe je voor een goede vriend! Ben je benieuwd hoe ze dat gaan doen en of dat lukt… lees dan snel dit boek. Of laat je

voor lezen door de juf of meester, dan levert het ook nog waardevolle gesprekken op in de klas.

Introduceren: voorlezen, blz. 46 vanaf ‘Barbara Sanchez steekt..’ t/m blz. 49.

Tip:

Selecteer een aantal tekstgedeeltes uit het boek en praat daar met elkaar over. Probeer te filosoferen over dit onderwerp, dus bekijk het vanuit verschillende hoeken en luister naar elkaar.

Blz. 180: ‘misschien kúnnen robots wel lief en meelevend zijn’ zegt ze dan. ‘Misschien zouden ze wel fijn kunnen masseren en met liefde nagels vijlen. Wat denk jij Daniel?’

Blz. 181: ‘Zo’n raar idee’ zegt ze, ‘dat hij zonder een vader en een moeder op de wereld is gekomen. En opgroeide in een wereld waar niemand van hem hield en hem knuffelde.’

Blz. 181: ‘en hij werd niet eens geboren. Hoe kan iets levend zijn als het niet eens geboren is?’

Blz. 194: We doen een stap achteruit en kijken op hem neer. We durven bijna geen adem te halen. We durven elkaar bijna niet aan te kijken. ‘En nu?’ fluistert Maxie. Ik pak het kleine muntje en doe voor hoe je het oor losmaakt en de verbindingspuntjes blootlegt. Ik laat zien hoe de computerlader past in de poort in Georges hoofd. Ik druk de driepuntsplug in het contact in de muur.

‘En als hij nou iets vreselijks gaat doen?’ vraagt Louise.‘Dat doet ie niet toch?’ zegt Billy.‘Dat weten we niet’.We staan heel stil. We weten er niets van.‘Wat als hij een monster blijkt te zijn?’ zeg ik. Niemand weet daar iets op te zeggen.‘Er is maar één manier om erachter te komen’ zegt Maxie.Hij bukt zich naar het stopcontact en schakelt de stroom in.

Opdracht: lees hoofdstuk 32 voor en laat de kinderen George tekenen. Hoe ziet hij eruit als je dit stuk van de tekst hebt gehoord? Zijn er verschillen? Wat zou er gebeuren als jouw robot opgeladen is en de stroom ingeschakeld wordt? (zie stukje tekst hierboven). Samen praten over de mogelijkheden en waarom is het zo spannend?

Heb je zelf ook wel eens iets meegemaakt of beleefd wat je ook zo enorm spannend vond omdat je niet wist hoe het zou aflopen?

Leen deze titel

  • David Almond De nieuwe jongen

    Dan en Maxie krijgen vlak voor de meivakantie een nieuwe jongen in de klas. Het is moeilijk om contact met George te krijgen. Wat is er aan de hand met deze bijzondere jongen? En waarom wordt hij geobserveerd...

    Gedrukt boek

  • leestips Bekijk details

    Zelf lezen of voorlezen kan ieder moment van de dag. En lezen kun je op verschillende manieren doen. Van 150 cm bij elkaar lezen tot leesbingo. Of je hond of je kat voorlezen, dat kan ook. Wij verzamelen...

Marije

Leesconsulent

Mijn naam is Marije Haarsma. En wat is het toch fijn om leesconsulent te zijn! Heerlijk al die boeken om mij heen. Zodra je een boek opent, komt er een nieuwe wereld tevoorschijn. En dat gun ik alle kinderen, heerlijk fantaseren, praten over boeken, leren over vroeger.. er is zoveel te ontdekken! En wat is het dan super dat ik op al die scholen mag komen om het leesplezier en de leesmotivatie te vergroten. Daar geniet ik van!

Tips van marije

alle tips van marije

Meer jeugdtips van dbieb

terug naar begin de week met een boek